איך לעזור למכור שמתנגד לטיפול גמילה?

התמכרות לאלכוהול או לסמים, וגם להימורים או סקס, ואפילו לתרופות מרשם או גיימינג, הינה תופעה מורכבת מאוד. אחד האתגרים העיקריים הוא ההתנגדות של המכור לקבלת עזרה – לפעמים הסיבה לכך היא שהוא מכחיש את עובדת היותו מכור ומאמין כי יש לו שליטה (על הסכומים שעליהם הוא מהמר, על מינון האלכוהול ותדירות השתייה וכו'). במקרים אחרים מדובר על ייאוש, כלומר היעדר תקווה שאפשר לשנות את המצב. תת המודע מהווה אף הוא מכשול, ובפרט הפחד כי ללא הסחת הדעת המציאות תהיה אפילו קשה יותר. בהתאם חלק גדול מטיפולי הגמילה מתבצעים ביוזמת המשפחה או החברים הקרובים, ולא רק ביוזמתם אלא לאחר מאמץ לא מבוטל בנטרול ההתנגדויות של האדם המכור.

הצבת גבולות ברורה

התמכרות לסמים או לאלכוהול היא הרגל יקר מאוד. כשהאדם המכור פונה לסביבתו הקרובה בבקשת עזרה כספית, הבחירה הנכונה היא לסרב לו. יש לכך אמנם מחיר, אבל המשך שיתוף הפעולה מזיק ומסוכן הרבה יותר. כמו כן יש לוודא שלאדם המכור אין גישה למשאבים כספיים שישמשו אותו לרכישת אותם חומרים שהורסים את חייו.

אמפתיה מלאה

בכל שיחה שבה עולה האופציה של טיפול בהתמכרות לאלכוהול או לסמים, או לכל דבר אחר, חשוב מאוד להיות אמפתיים לחלוטין. יש להימנע מהאשמות, ובוודאי שאין טעם לעמת את האדם עם נושאים אחרים שאינם קשורים להתמכרות. יש להתמקד אך ורק בהרגל ההרסני ולהציג – בלי לייפות את המציאות אבל גם בלי כעס – את נזקי השימוש באלכוהול, סמים, תרופות פסיכיאטריות וכו'.

לא לדחות את הושטת העזרה

חשוב להדגיש: לא קל להתעמת עם אדם אהוב סביב התמכרות, ובאופן טבעי ישנם חששות רבים. יחד עם זאת דחיית הושטת העזרה ההכרחית, מתוך אמונה שאולי האדם המכור יתעשת ויפנה לעזרה מקצועית בעצמו, היא טעות. ככל שחולף יותר זמן ההתמכרות רק מעמיקה עוד ועוד, ובעיקר גדל הסיכון לנזקים בלתי הפיכים. המלצה נוספת היא להיעזר בעצמכם בגורם מקצועי כדי לקבל ממנו הכוונה. במרכז 'רוח בכפר' מתקיימים תהליכי גמילה מאלכוהול וסמים בהתאמה אישית לכל אחד ואחת, ועוד לפני הגמילה עצמה מסייע הצוות המנוסה לקרובים של האדם המכור להניע אותו לפעולה שתציל את חייו. למידע נוסף צלצלו 054-6033858

הוספת מאמר לאתר?

    קידום אתרים בישראל קידום אתרים בישראל
    דילוג לתוכן